ArcticFinland poimintoja - 2017
kelkka2.png
Risto Perttula johtaa BRP:n tutkimusta ja tuotekehitystä.

Rovaniemi valmiina vetämään sähkömoottorikelkkojen vallankumousta

Teksti ja kuvat: Thomas Nielsen / Barents Observer

”Kuvittele hiljainen ajoretki lumisen pakkasmaiseman halki revontulten loimussa. Me olemme valmiita tuottamaan sähkömoottorikelkkoja heti, kun maailma on valmis siihen, sanoo BRP Finlandin tuotantokehitysjohtaja Risto Perttula.

BRP valmistaa Lynx- ja Ski-Doo-moottorikelkkoja Skandinavian ja Venäjän markkinoille. Se on Rovaniemen suurin yksityinen yritys.
Tuotantohallissa sadat työntekijät kokoavat vuoden 2018 kelkkamalleja. BRP ei salli kuvaamista vähän matkan päässä Rovaniemen keskustasta sijaitsevissa tuotantotiloissa, mutta kokoonpanolinja muistuttaa autotehdasta, vaikkakin pienemmässä mittakaavassa. Jättimäisellä näytöllä loistaa tuotantotavoite, 97 kelkkaa ennen kuin kello soi päivän päätteeksi.

Kaikki Rovaniemellä rakennettavat moottorikelkat toimivat polttomoottoreilla. Ne ovat äänekkäitä ja haisevia, ja tehokkaita välineitä liikkumiseen pohjoisen Euroopan lumisissa maisemissa, käytetäänpä niitä sitten työntekoon, huvitteluun tai turistien moottorikelkkasafarilla.

Haasteelliset arktiset olosuhteet

Ensi kuulemalta ajatus sähköisestä moottorikelkasta kuulostaa hiukan omituiselta. Miten pakkanen ja latauspisteiden pula erämaassa voidaan sovittaa yhteen akkuenergian kanssa?

”Olosuhteet ovat haastavat. Sää on luku sinänsä, ja toimintasäde toinen. Täytyy voida olla varma siitä, että kuljettaja pääsee myös takaisin”, Risto Perttula sanoo.

”Mutta teknologia on jo olemassa. Olemme jo rakentaneet kaksi prototyyppiä Lapin ammattikorkeakoulun kanssa, Perttula selittää.
Hänen johtamansa osasto sijaitsee läpinäkymättömän lasin takana, sisälle ei pääse kurkkimaan. BRP tietää, että tulevaisuus on sähköinen. Kustannukset ovat kuitenkin haaste.

”Tällä hetkellä kustannukset ovat vielä liian korkeat. Akut tekevät sähkökelkoista kalliimpia kuin perinteisistä polttomoottorikelkoista”, sanoo BRP Suomen myyntijohtaja Valto Ristimella.

“Haasteena ovat myös laturit. Sähköisten moottorikelkkojen lataamiseen täytyy löytää jokin turvallinen keino. Jos kelkan akku tyhjenee erämaassa, niin miten kuljettaja pääsee kotiin?”, hän kysyy retorisesti.

Valto Ristimella_pieni.jpg
Valto Ristimella on BRP Finlandin myyntijohtaja. Kuva: Thomas Nilsen

Hiljaisuuden äänet

Valto Ristimella myöntää, että sähkökäyttöisille moottorikelkoille on valtava potentiaalinen markkina Lapin nopeasti kasvavassa matkailuteollisuudessa. Joka vuosi kymmeniä tuhansia eurooppalaisia ja aasialaisia lentää Pohjois-Suomeen kokemaan hiljaisuuden ääniä.
Tammikuussa erä tällä hetkellä tuotannossa olevia sähkömoottorikelkkoja on valmiina testattaviksi tosielämän hiihtokeskuksissa ja safareilla.
Kymmenen sähkökelkkaa, maailman ensimmäiset sarjatuotantona valmistetut, ajetaan ulos ja niitä testataan arktisissa oloissa, kertoo YLE Lappi. Aurora Powertrains –yhtiö työskentelee saadakseen sähkökäyttöiset moottorikelkat markkinoille.

Yhtiö myöntää, että kuluu vielä vuosia, ennen kuin moottorikelkkateollisuus pystyy liikkumaan täysin akkuvoimalla. Talvella testattavien kymmenen moottorikelkan toimintasäde on 50 kilometriä.

BRP:n Valto Ristimella sanoo, että akkujen hintojen on pakko laskea.

Sähköinen tulevaisuus

BPR:n tuotantohallin ulkopuolella käytävän seinällä on julisteita, jotka kertovat, mihin suuntaan tulevaisuus on menossa. Roll-upit kaaviokuvineen kertovat suunnan. Jokaisessa julisteiden moottorikelkassa on sähkömoottorit ja joukko akkuja virtaa tuottamassa.

Kuten tämän päivän sähköautoissa, akkukäyttöisissä moottorikelkoissa on myös tietokoneteknologiaa, joka yhdistyy GPS-paikantimiin. Ne kertovat kuljettajalle, miten kauas vielä pääsee, missä pitää kääntyä, milloin pitää hiljentää nopeutta ja muita asioita, jotka tekevät ajamisesta turvallista. Jos turistit ajavat kelkkoja kiinteillä reiteillä moottorikelkkasafareilla, oppaat ja tietokoneteknologia pitävät huolen siitä, että akut kestävät turvalliseen kohteeseen sakka.

Miettikää, mikä valtti matkanjärjestäjille olisi, jos ne pystyisivät tarjoamaan tämän päivän fossiilisilla polttoaineilla etenevien äänekkäiden safarien sijaan vihreällä teknologialla toteutettuja äänettömiä kelkkaretkiä revontulien loisteessa.

4.12.2017 15:13

Lisää poimintoja
Takaisin etusivulle
Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK