ArcticFinland poimintoja - 2016-2013

Kasvavat jäänmurtopalvelujen hinnat heikentävät kilpailukykyämme

« Takaisin

11.12.2014 8:00

Turun Sanomat, mielipiteet, Ilmari Aro, 11.12.2014

Hallituspohjan kutistuessa ministerit joutuvat päättämään uusista asioista. Reilu kahden kuukauden perehtyminen talvimerenkulkuun on pätevöittänyt ministerit Paula Risikon ja Sirpa Paateron tekemään nopeasti päätöksiä Arctia Shippingin liiketoiminnasta ja tulevaisuudesta.

Liikenneministeriö on vaatinut kilpailun avaamista jäänmurrossa vuodesta 2004. Edellinen liikenneministeri Merja Kyllönen tekikin reilu vuosi sitten rohkean päätöksen: valtio rakennuttaa ja omistaa uuden jäänmurtajan, sen jälkeen kilpailutetaan uuden aluksen miehitys, operointi ja huolto. Saadaan kauan kaivattua kilpailua, mahdollisesti uusia toimijoita ja selville jäänmurtotoiminnan todelliset kustannukset. Malli on sama kuin Ruotsin jäänmurrossa.

Viime viikolla ministeri Risikko päätti, että päätös täytyy muuttaa, ”koska maailma on muuttunut”. Kilpailun avaamisesta ei enää puhuta, ja rakenteilla oleva perinteinen murtaja siirretään Arctian taseeseen. Vastuuvirkamiehiltä on asian kommentointi kielletty.

Jäänmurtajayhtiö, nykyni-meltään Arctia Shipping, on toiminut 10 vuotta. Yhtiöllä on jäänmurrossa monopoliasema.

Hallituksen esityksen mukaisesti jäänmurron tilaaminen ja tuottaminen eriytettiin 2004. Muutoksella saavutettaisiin Suomen jäänmurtokustannuksissa 10–20 prosentin säästöt, läpinäkyvyys lisääntyisi ja kilpailu avautuisi. Monitoimimurtajien kesätöillä piti pienentää jäänmurron kustannuksia Suomessa.

Kymmenen vuotta on kulunut. Kilpailuviraston mukaan jäänmurtopalvelujen hankintahinnat ovat nousseet yleistä hinnannousua nopeammin. Jäänmurtajat Apu ja Botnica on myyty.

Palvelutasoa ei enää normaalitalvena pystytä ylläpitämään. 

Lue lisää >>

Poiminnat-arkisto
Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää evästeistä. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK