
Kuva: Mikko Raskinen
Aalto yliopisto
Aalto yliopiston konetekniikan laitoksella sekä meritekniikan että lujuusopin ryhmä toimii aktiivisesti arktiseen tekniikkaan liittyvässä tutkimusteemoissa. Tutkimus keskittyy laivojen ja rakenteiden käyttäytymiseen ja mitoittamiseen toimittaessa eri jääolosuhteissa tavoitteena turvallisten ja kustannustehokkaiden sovellusten kehittäminen näihin olosuhteisiin.
Keskeisinä tutkimuksen fokusalueina ovat esim. laivojen jääkuormien tilastollisen luonteen mallinnus hyödyntäen laajoja täysmittakaavamittauksia eri jääpeitteisillä merillä ja tähän liittyvä jään ja rakenteen vuorovaikutuksen ja rakenteiden käyttäytymisen mallinnus. Lisäksi laitoksella tehdään aktiivista tutkimusta jään pettämisen numeerisessa mallinnuksessa hyödyntäen diskreettielementtejä (DEM), jota voidaan soveltaa mm jään kasaantumiseen (majakat, offshore-tasanteet ja tuulivoimalat) ja laivojen liikkumiseen vallikentässä liittyvään mallinnukseen.
Laitoksella on myös oma jääallas: Aalto Ice Tank, koko 40m*40 m. Mallikokeita tarvitaan, kun tutkitaan jäähän, laivoihin ja merirakenteisiin liittyviä fysikaalisia ilmiöitä sekä validoidaan arktiseen meritekniikkaan ja jäämekaniikkaan liittyviä teoreettisia malleja. Altaan suuri koko tekee siitä ainutlaatuisen maailmassa. Allas on monikäyttöinen, siinä voidaan tehdä myös avovesikokeita. Tärkeimpiä ajankohtaisia tutkimusteemoja ovat jään ja rakenteen vuorovaikutuksen mallinnus sekä laivojen liikkuminen puristavassa jääkentässä. Jääaltaan käyttäjät ovat pääasiassa Insinööritieteiden korkeakoulun tutkijoita, tilaa käyttävät myös tutkijat muista eurooppalaisista yliopistoista. Jääallasta käytetään lisäksi opetukseen sekä pienimuotoisesti kaupalliseen testaukseen.