ArcticFinland-HeaderTausta.jpg

Lapin kesä globaaliksi ilmiöksi

Arctic Cafe_juttukuva.jpg

Lapin talvimatkailu käy kuumana, Lapin kesämatkailu ei. Mitä kesälle pitäisi tehdä, siitä puhuttiin Arctic Café -keskustelussa Rovaniemellä 13.11. Tilaisuus oli osa Arctic Spirit -konferenssin avoimia yleisötilaisuuksia.
Keskustelua alustamassa olivat ohjelmapäällikkö Katariina Imporanta House of Laplandista, tutkija ja yliopisto-opettaja Minni Haanpää MTI:stä sekä toimitusjohtaja Juho Uutela valokuvasafareita järjestävästä Beyond Arctic –yhtiöstä.

”On kestävän kasvun este, että Lapin matkailu ei ole ympärivuotista”, Imporanta summasi nykytilanteen. Hänen mukaansa House of Lapland laittaa nyt kaikki paukut kesämatkailun edistämiseen.

”Olemme tekemässä Lapin kesästä globaalia ilmiötä. Isoja juttuja on tulossa”, hän lupasi. Tavoitteena on kaksinkertaistaa Lapin kesämatkailu vuoteen 2019 mennessä.

Keskiyön auringolla markkinoitiin Lappia jo 1960-luvun alussa. ”Kesämatkailu on ollut hyvä lähtökohta. Vetovoimatekijät ovat olemassa. Miten sitä tuodaan esille?”, pohti Haanpää.

Kansainvälisinä trendeinä vastuullinen matkailu kasvaa, samoin kaupunkimatkailu. Matkojen kesto myös lyhenee. Lapin kesän vetovoimaa haettaessa tulee Haanpään mukaan pohtia, voiko vähemmän olla enemmän. Luonto pysyy päätekijänä mutta kuinka luontoon pääsee ja sieltä pois? Kun kesän matkailua edistetään, tulee vastata tämänkaltaisiin kysymyksiin.

Uutelan nuori valokuvasafariyritys tahkoaa töitä täysillä talvikaudet mutta sitten hiljenee, liikaakin. ”Kesä on täysin kestämätön yrittäjän näkökulmasta. Viisi kuukautta mennään aivan täysillä, sitten on hiljaista”, hän totesi.
Uutelan mukaan tarvitaan kesään liittyvää tuotekehitystä ja myös yritysten välistä yhteistyötä, sillä kesän myyminen Lapissa ei ole vain yhden yrityksen juttu.

Arctic Cafén alustuksia seurasi vilkas keskustelu, jossa Lapin kesää ja siihen liittyviä matkailullisia ajatuksia pohdittiin monilta eri puolilta. Keskustelussa kävi myös ilmi, että kaikkialla tilanteet eivät ole samanlaisia: esimerkiksi Ranuan eläinpuiston ongelmana on nimenomaan kesän lomakuukausien asiakasruuhka, jota mielellään tasaisi muille vuodenajoille.

Esiin nousivat myös esimerkiksi kalastusmatkailuun liittyvät lupakäytännöt, jotka tekevät kesäkalastuksesta matkailutuotteena ongelmallisen. Myös kotimaisten ja ulkomaisten kesämatkailijoiden tarpeet ovat usein hyvin erilaisia, sillä lähtökohtaisesti suomalaiset matkailijat tarvitsevat luonnossa liikkumiseen paljon vähemmän opastusta kuin kauempaa tulevat.

Photo: Risto Viitanen/Arctic Centre